gerriteninez.reismee.nl

Kauribomen, kiwi spotting en Maunganui Bluff

Lieve allemaal, vrijdag zijn we naar beneden gegaan. The Twin Coast Discovery Highway gereden en via Opononi, heel mooi daar, zijn we naar de Kairi Coast gereden. Het was een lang eind.
Maar het weer was heel mooi, we zijn naar de kauribomen gaan kijken, dat is heel beroemd hier in N.Z. de oudste is al 2000 jaar. We hebben ook een route gewandeld waar we nog veel meer van die mooie kauri,s zagen.
Er is een groot probleem met die bomen er is een soort schimmel die ze ziek maakt en langzaam doet afsterven. Men weet er nog geen oplossing voor en men is bang dat er uiteindelijk niets overblijft. We zijn op een camping gekomen in het regionale park Trounson Kauri Park.
Heel mooi gelegen en heerlijk rustig. Er is in de omgeving verder niets, we hadden hier ook geen telefoon bereik. Het is een paar kilometer van Kauhu een heel klein dorpje.
s,Avonds hebben we een boswandeling met een gids gemaakt in dat Trounson park, in het stikkedonker. We waren met z,n vijfen, inclusief de gids. Heel bijzonder, we gingen op zoek naar kiwi,s en possums en andere dieren en ook gingen we langs de kauribomen die hier ook zijn.
En we hebben een kiwi gezien, echt waar, het lukte!! Die gids had een grote rode lamp, want kiwi,s kunnen geen rood licht zien, zijn kleurenblind net als sommige andere dieren.
We hebben ook possums gezien en grote insekten een soort krekels en grote eels, palingen in een beekje, wel meer dan een meter. Aan het eind van de wandeling ook nog gloeiwormen.
De gids wist veel over de flora en fauna te vertellen. O.a dat de kiwi die we zagen een mannetje was en bij de kiwi,s zorgt het mannetje na het uitkomen van het ei voor het jong en voert het. Daarna zorgt het jong al voor zichzelf. Ja dames dat is nog eens emancipatie, dan hebben wij het echt nog niet begrepen.
Het was een bijzondere ervaring, zo donker en als we stilhielden zo stil, dan hoorde je een uil of zoiets. Frisse nacht daarna! Pyama aan!
Zaterdag een stralende warme dag, zelfs heet in de zon.Gerrit heeft gevist hier in de rivier, de camping ligt aan een mooie rivier. s,Middags naar Aranga Beach gereden, naar de Maunganui Bluff. En die hebben we beklommen, wat een steil kreng. We hebben er zelfs 10 minuten langer over gedaan dan stond vermeld, dat is voor het eerst. We doen er juist altijd korter over.
Dus zwaar maar zo geweldig mooie uitzichten over het eindeloze strand en de ruige Tasman zee.
Zoals in mijn anwb boek stond : "Nauwelijks in woorden te vatten". We zagen ook tientallen meeuwen die zich tegoed deden aan mosselen van mosselbanken op rotsen. Heel grote mosselen, bij laag water eten ze zich helemaal vol?
We zijn er de hele middag geweest, tot zonsondergang. Zie de foto,s
Wat was ik moe! Daarna in een soort bar, de enige gelegenheid in de omtrek, fish and chips gegeten, was prima te doen. Een sterdag!
Zondag besloten hier nog een nacht te blijven, het is hier zo fijn en het was weer mooi weer!
Gerrit heeft weer gevist in de ochtend en ik geluierd. In de middag zijn we naar de Kai Iwi Lakes gereden. Drie meren die uitsluitend uit regenwater zijn ontstaan en op peil worden gehouden door alleen regenwater. Gerrit heeft daar aan lakefishing gedaan en ik heb kleine wandeling gemaakt en gelezen. Het was er heerlijk stil en mooi groen en heuvelachtig, heel lieflijk.
Morgen gaan we verder naar het zuiden, richting Auckland, we willen er dinsdag aan het eind van de dag zijn. Woensdag gaan we Auckland bekijken, jullie horen dat nog wel.
Veel liefs en dikke kussen voor de bende van zes.