gerriteninez.reismee.nl

Mangawhai Heads en The Bay of Islands

Lieve allemaal, we hebben weer internet gekocht.
Afgelopen vrijdag de Coromandel verlaten en via de Pacific Coastway naar Orere Point gereden. Hier minder toeristen, ook al zaten we niet ver weg van Auckland. We waren er vroeg en hebben geluierd , internet en foto's geregeld en bankzaken. En toch ook nog even gewandeld.
Zaterdag via diezelfde Pacific Coast Highway naar de statehighway 1 gereden en Auckland gepasseerd. Ja nu waren we even in Nederland op een zaterdag in de buurt van , laten we zeggen, Amsterdam of Utrecht. Die bekende drukte en auto, s.
Tot Mangawhai Heads gereden, mooi weer, camping aan een soort monding of baai van de oceaan gevonden, aan het strand. Leek eerst druk maar dat zijn vaak vaste staanplaatsen en die mensen zijn er dan helemaal niet. Mooie plek gekregen en zo rustig en zo,n mooi uitzicht! Veel kleine bootjes die langs voeren, visbootjes meestal. Veel verschil met eb en vloed, dan zijn er veel watervogels. Naar de oceaan gelopen, dat was een kwartiertje. Beginpunt van onze wandeling voor morgen gezien.
En de volgende morgen, prachtig weer, stil en omfloerst zonnig, een herfst dag zei Gerrit, en dat is het ook hier maar dan warmer dan bij ons.
Heel mooie cliff wandeling gedaan, steigen en dalen en dus zweten, maar wat een uitzichten weer! Liepen hoog boven de oceaan maar nu ook met hele stukken zonder bos/bomen ertussen, dus volop zicht op het strand en de zee. Maar drie mensen tegengekomen. De terugweg was over dat strand, kon alleen bij laag tij, en dat was een heel geklauter over rotsen en grote keien af en toe. Vond ik het meest zwaar, dat gedeelte.
In de middag naar dorp zelf gelopen ook over de oevers van de baai maar dan de andere kant op.
Besloten te bbquen en daar boodschappen voor gedaan. Was zwoele avond, aan het water gegeten, waren bijna nog de enigen op de camping. Heel mooie dag en avond, met een ster zeggen wij dan!

Maandag naar de Bay of Islands gereden, mooi stil weer, met het autoveer naar Russell gegaan.
Ben ik 21 jaar geleden ook geweest met mijn ouders. Eerst in Paihia de boodschappen gedaan. Daar is veel meer drukte, meer toeristisch op jongeren gericht en dus ook een grote supermarkt.
Russell is rustiger en heeft meer stijl, meer van vroeger. Er zijn ook nog veel mooie oude gebouwen en huizen bewaard gebleven.
Mooie rustige camping, toen we er waren kwamen er buitjes en een frisse wind. Nog geen boottocht geboekt , even afwachten tot morgen, wat doet het weer?
We hadden Greenlips mosselen gekocht, mijn kok heeft ze klaargemaakt, ze waren heerlijk en zo groot, heel bijzonder. Frisse avond, bijna kachelweer.
Maar ja dit is Nieuw Zeeland, dus de volgende dag........stralende zon! Wel een stevige wind.
Alsnog een boottocht geboekt voor de middag, je vaart dan langs vele eilandjes en naar de Hole in de rock. Een rots waar een groot gat in zit, een doorvaart van aan 1 kant 16 meter en aan de andere kant 25 meter. Ook leg je aan bij een onbewoond eiland waar je een wandeling mag maken.
Ik was wel wat angstig voor de wind, maar ik heb nergens last van gehad. Wel een deining op het oceaan gedeelte, buiten alle eilandjes bedoel ik, maar we zaten heerlijk op het bovendek, geen centje pijn!
Toen ik hier met mijn ouders was hebben we ook zo,n boottocht gemaakt, die heette the Creamtrip, maar die duurde de hele dag en die deden ze maar tot en met de pasen. Toen was het ook zulk mooi weer!
We hebben er erg van genoten, hebben ook nog dolfijnen gezien. Veel mooie foto,s van alles kunnen maken. ! s,Avonds uit eten geweest in mooi oud restaurant, was heerlijk!
Dus wederom een dag met een ster!
Gerrit zegt dat ik moet schrijven over de vogels, we hebben veel Tui,s gezien. Ze zingen prachtig en kunnen verder rare geluiden produceren. Je hoort ze wel vaak, maar hier hebben we ze echt gezien.
Nog even over de nieuwzeelanders, nu even over de kleding. Je hoeft hier alleen kledingwinkels te hebben met leggings en grote lange t-shirts, meer zie je de vrouwen bijna niet dragen.
En dan zijn het ook vaak echt dikke dames die dat veel dragen. Ze geven niets om kleding zei mijn moeder al vaak als ze hier geweest was en ze heeft gelijk. Dat maakt dat wij ook makkelijk zijn beworden, als je uit eten gaat hoef je je nooit te verkleden, het maakt allemaal niets uit.
Nu stop ik, de batterij van de tablet is bijna leeg. Veel liefs voor iedereen en dikke kussen voor de bende van zes.