gerriteninez.reismee.nl

Mount Manganaui en Coromandel

Lieve allemaal. Gisteren helaas door zwak internet is het niet gelukt om een verhaal toe te voegen. Nu dan maar.
Zondag 20 april nog een dag in Maketu gebleven. Wisselend weer zoals zo vaak hier. Zon, bewolking en een buitje. Interessant gesprek gehad met buren van de camping. In 1964 waren zij van Holland naar New Zealand geƫmigreerd. Ze spraken geen woord engels en hij begon te werken als glazenwasser. Ze hebben later samen een hotel gemanaged en hebben 30 jaar een makelaardij gehad. Nu zijn ze gepensioneerd en leven al ruim vier jaar op deze camping in een grote caravan met slide out. Hij werkte nog parttime op een kiwiplantage als regelaar van de verpakkingen. Verder reizen ze over de hele wereld. Op deze camping zitten ook veel maleisiers in cabins. Zij werken ook op de kiwiplantages in Te Puke, hier vlakbij. Allemaal jonge mannen die alleen elkaar als gezelschap hebben en alleen maar hard werken. Van enig vertier in deze streek is geen sprake. Wat een leven.
Maandag 2e Paasdag zijn we naar mt. Magananui gereden. Prachtig mooi weer. Camping gekozen aan de berg en het strand. Druk, maar wel mooi. Naar groot winkelcentrum gereden en echt volkorenbrood gekocht bij een echte bakker. En druk dat het er was....Uit eten geweest en daarvoor eerst een eind gelopen langs de haven. Toeslag betaald van 15% vanwege tweede paasdag, raar. Dinsdag weer een prachtige zonnige dag. We zijn de berg op gewandeld. Mooie uitzichten naar alle kanten. We zagen grote vrachtschepen binnenkomen met loods aan hun zijde naar de haven van Tauranga. De wandeling was druk. Zo als bij ons in Nederland op zondag in het Westen van het land. Niet zoals bij ons in Friesland. Daarna heb ik in de Hotsalt waterpools gezeten, vlak bij onze camping. Heerlijk. Het is een soort zwembad, aangelegd met natuurlijk zout water dat heel warm is. Mooi. Later met Gerrit langs het starnd gewandeld. Dat verveelt nooit. Er is in deze stad hoogbouw en veel verkeer. Camping is heel druk omdat het nu, na de pasen, helaas ook schoolvakantie is. Een voordeel is de gezelligheid van een toeristenstad. Je kunt buiten bij een bar tenminste wat drinken. We hadden zelfs keuze wat vaak in andere plaatsen niet zo is. Dat geldt ook voor restaurants.
Woensdag naarde Coromandel vertrokken. Eerst naar Opoutere gereden. Heel mooi en rustig mar de camping was dicht. Daar wel geluncht. Dat is het fijne van het bij je hebben van je huishouding. Daarna door gereden naar Hot Water Beach. Mooi gelegen camping maar ook veel toeristen, door de schoolvakantie. Op het strand daar kun je bij laag water gaten graven waar, door thermische activiteiten, warm water in komt. Het stukje strand waar dit het geval is is slechts 30 meter. We hebben wel gekeken maar hebben niet meegedaan. Te druk.
Donderdag weer prachtig mooi weer in de ochtend na een zeer frisse nacht. Gewassen en toen naar Cathedral Cove gereden. Daar de wandelroute naar beneden naar het strand gedaan. Mooie stranden en een door erosie ontstane "ingang van een Cathedraal". Later de foto's. Ben hier geweest met mijn ouders in 1993. De drukte van nu is niet te vergelijken met de rust van toen. Ik vind dat het toerisme in die 20 jaar erg is toegenomen. Naar mijn idee althans. 's Middags een buitje en wat bewolking, op het einde van de dag weer zon. Er is een nummer van Crowded House, een new zealandse band, die hebben een nummer "FOUR SEASONS IN ONDE DAY" en zo is het echt ervaren wij. Boodschappen gedaan voor een paar dagen omdat het morgen Anzac day is. Een dag waarop de helden van vroeger, o.a. tweede oorlog, worden geƫerd. Iedereen is vrij.
We vinden de Coromandel heel groen en lieflijk, maar toeristisch. De stranden blijven fantastisch.

Liefs voor iedereen en dikke kussen voor de bende van zes.