gerriteninez.reismee.nl

Napier

Lieve allemaal, hier ben ik alweer omdat we internet hebben. Dat vanwege het weerbericht, er werd ons verteld dat er slecht weer op komst zou zijn, zelfs werd het woord storm gebruikt.
En we moeten kiezen of we morgen naar de East Cape gaan, dus de hoofdweg 35 helemaal afrijden of via de nr 2 naar Opotiki/Whakatane gaan.
Maar eerst dinsdag, een prachtige zonnige dag! Eerst geskyped met David, altijd leuk. Wat is het toch fijn zo contact te kunnen houden met de kids!
Naar Napier gereden, wat een mooie stad, ligt aan de zee met een prachtige boulevard. Het is bekend om zijn Art Deco architectuur. Hebben we bekeken, zie de foto,s, was echt mooi.
Verder veel winkels en een palmenpark, zou er bijna willen wonen!
Cadeaus voor de kinderen en voor mijn moeder gekocht, lukt hier prima, we werden er heel gelukkig van. Natuurlijk een grote hap uit ons vakantiebudget, maar je kunt niet bijna 10 weken op vakantie gaan en dan niets meenemen voor je dierbaren, vinden wij.
We hadden bij het visitorcenter in de stad eerst al navraag gedaan naar de Janvangentenkolonie die hier vlakbij is en beroermd is, Cannet Colony bij Cape kidnappers.
Helaas konden we er niet naar toe wandelen. Het kan alleen bij laag water en dan hadden we vanochtend vroeg moeten zijn. Maar we hoorden daar ook dat het 9 km was, maar niet heen en terug zoals ik dacht, dat was 18! Dat was echt teveel geweest voor ons. Je kunt wel op wagens met een tractor ervoor er naar toe worden gebracht, maar daar waren we ook te laat voor, het tij kwam alweer op. Gerrit vond het niet erg, die ziet dat niet zo zitten met zo,n kar en met anderen erbij, bovendien vond hij het duur.
Wij gingen later op de middag naar de kliffen van de Gannets Colony, we wilden daar toch kijken en men had ons verzekerd dat je wel een stuk het strand kon afwandelen, ook bij hoog water.
Daar waar de weg eindigde en je alleen te voet verder kon, was een camping. Daar zijn we toen gaan staan voor de nacht, echt twee meter van de zee, geweldig, zie foto!
En we zijn gaan wandelen tot we niet meer verder konden vanwege het getijde. Geen Jan van Gent gezien, wel prachtige hoge kliffen en mooie schelpen.
Nog steeds heerlijk zonnig, we hebben gebbqed, natuurlijk het grootste gedeelte in het donker, maar dat gaf niks, het was een zwoele avond, met een vestje aan tot 19.30 buiten gezeten.
Er was verder niemand bij ons in de buurt en dan met de branding aan je voeten, bergen en lichtjes in de verte, zo mooi. Wat een topdag!

Woensdag, nu nog vandaag voor ons, mooi weer, zon was wat zwakker, lichte bewolking. Temperatuur was hoger, voelde warm aan buiten. Naar Gisborne gereden, door heuvels, altijd mooie natuur onderweg. Kon maar 1 camping vinden , lag wel aan de zee, ook aan de weg, aan de andere kant van de camping maar door de branding hoor je dat dan niet gelukkig.
Gewandeld naar de haven en naar het centrum, geen mooie stad vonden wij.

We gaan morgen dus niet naar de East Cape vanwege de slechte weersvoorspelling, inderdaad veel regen en wind. Jammer, ik ben er geweest in 1993 toen ik mijn ouders opzocht die hier een paar maanden waren op vakantie. Het was heel rustig in die streek en het is een gebied waar veel Maori, s wonen en je kunt daar dus ook veel van hun levenswijze zien.
Maar er zijn weinig voorzieningen, alleen natuur en dan met al die regen en wind, lijkt ons niet zo.
Mijn ouders zijn daar eind jaren tachtig ook al geweest en toen hebben ze zoveel regen gehad dat ze alles achter moesten laten en door het leger werden geƫvacueerd. Ze hebben in een Maori gemeenschapscentrum geslapen en geleefd een paar dagen met veel meer mensen. Heel spannend en ook wel angstig, het water steeg zo hard toen en veel land overstroomde.
Dus wij gaan het noodlot niet tarten......!
Liefs voor iedereen en dikke kussen voor de bende van zes